Waarom uw bedrijf een podcast
zou moeten starten!
Wist je dat bijna 75% van de podcast luisteraars actief op zoek is naar waardevolle informatie en nieuwe dingen wil leren. Daarom is podcasting een geweldige manier om een drukbezet publiek te bereiken dat op zoek is naar informatie om hen allemaal te vermaken.
Voor experts en industrieleiders bieden podcasts een unieke ervaring om waardevolle, diepgaande informatie te verstrekken aan hun publiek. Naast content in een korte vorm, zoals sociale media of blog posts, kan je met de lange vorm van een podcast een diepere relatie met jouw publiek opbouwen en tegelijkertijd jouw bereik naar nieuwe luisteraars vergroten.
Het opnemen van podcasts in de marketingstrategie komt jouw bedrijf ten goede. Als je gepassioneerd bent om een thought leader te worden binnen jouw vakgebied en waardevolle inhoud wilt bieden aan jouw publiek, kan podcasting de juiste keuze zijn voor jou.
Als je nog twijfelt over het starten van een podcast, geven we je graag zes redenen waarom je dit zou moeten overwegen.
1. Snel te verteren
Of je nu aan het pendelen bent, aan het trainen of joggen bent in het park - podcasts kunnen het perfecte gezelschap zijn. Dat is het mooie van dit formaat.
In een wereld waar mensen door hun drukke agenda's tegen hun tijd aan het racen zijn, kunnen ze dankzij dit snackable contentformaat de inhoud consumeren wanneer het hen uitkomt en ondertussen multitasken.
2. Gemakkelijk te creëren
Laten we dit excuus even wegwerken. Een podcast starten klinkt als een ingewikkelde onderneming, maar in werkelijkheid vergt het een minimale investering vooraf en is het verrassend eenvoudig te implementeren. Nee, je hoeft geen technologiedeskundige te zijn om een podcastkanaal op te starten.
De eerste stap is het vinden van je niche en bepalen waar je podcast over zal gaan. Eens je dat bepaald hebt, zal je kunnen werken aan een inhoudsplan en schema. Maak je geen zorgen als je een eenmansleger bent, je kan nog steeds een geweldige solo show maken. Het komt allemaal neer op het creëren van boeiende en waardevolle inhoud, en consistent zijn. De volgende stap is het kiezen van het hosting platform en de juiste apparatuur om je podcast kanaal te starten. Dus terwijl je je concentreert op de inhoud, vergeet dan niet om ook de technische aspecten te overwegen.
3. Het laat je toe om long-form content te produceren.
In een wereld van overvloed aan informatie worden we gebombardeerd met korte content. Tweets, blog posts, nieuwsartikelen en video's zijn bedoeld om het publiek te voorzien van snelle informatie-flashes en spelen een vitale rol in het creëren van een blijvend contact tussen bedrijven en hun publiek. Maar waar blog posts en sociale media beperkt zijn tot een paar honderd woorden, of 140 karakters, laat een podcast jou toe om dieper in te gaan op jouw inhoud.
4. Je ondersteunt je partners.
Het meest gebruikelijke formaat voor een podcast is een interview. Als gastheer van je eigen show kun je door gasten te interviewen niet alleen de informatie die je aan je publiek geeft, uitbreiden door gebruik te maken van de expertise van je gast maar ook je partners in de industrie ondersteunen. Door iemand te vragen om te gast te zijn in je show, geef je hem toegang tot jouw publiek en help je mogelijk je gast om zijn bereik te vergroten. Op dezelfde manier, als je gasten de aflevering promoten onder hun volgers, maak je ook gebruik van hun publiek. Zowel jij als je gasten kunnen profiteren van de extra exposure, en door hen als gast uit te nodigen, kun je ook jouw professionele relatie met hen verdiepen.
5. Bereik uw kritische doelgroepen
Consumenten verkiezen gemakkelijk te verteren informatie, en podcasts zijn praktisch overal on-demand beschikbaar. Voor veel mensen is het gemakkelijker om op een play-knop te drukken en te luisteren terwijl ze werken, sporten of klusjes doen, dan tijd vrij te maken om een boek of wekelijkse blogpost te lezen. Luisteraars hebben ook meer kans om een relatie op te bouwen met de presentatoren wanneer ze met hen en hun stemmen in contact komen.
Zodra jouw publiek een relatie met je opbouwt, zal de groep jou eerder vertrouwen als een expert in de sector en jouw podcast aanbevelen aan anderen. Naarmate je publiek groeit, groeit ook je potentieel voor meer zakelijke contacten en inkomsten.
6. Hergebruik van content
Jouw bedrijf is waarschijnlijk al meegegaan in de blogging trend. Dat is mooi, want bloggen is nog steeds één van de beste manieren om een online merk op te bouwen en jouw ranking in zoekmachines te verbeteren.
Bloggen betekent het creëren van diepgaande, lange en boeiende blog posts. We hebben het over artikels van 4.000 woorden gevuld met aangepaste illustraties en persoonlijke verhalen. En zonder het te beseffen, schrijf je eigenlijk al die tijd al scripts voor video. Het enige wat je eigenlijk nog hoeft te doen is een microfoon pakken en je blogs met enthousiasme voorlezen en er enkele boeiende visuals bij creëren.
Elke blog post die je schrijft, kan een video versie hebben. Om een podcastaflevering te maken, hoef je alleen maar de audio uit de video te halen, een intro en outro toe te voegen, een paar bewerkingen uit te voeren en bam. Een nieuwe podcast aflevering is klaar voor gebruik.
Dus, waar wacht je nog op?
Er zijn veel voordelen verbonden aan het starten van een podcast. Als je de inhoud hebt om het te ondersteunen en wat tijd om te besteden aan het opnemen en promoten van je inhoud, kan een podcast een lange weg afleggen naar de groei van je merk.
Stel je voor dat je een interessant onderwerp bedenkt, een microfoon pakt en gewoon een goed gesprek voert - dat is waar podcasting in essentie uit bestaat. Als je je remmingen en angsten van je af kunt zetten, besef je dat podcasting heel leuk kan zijn. Als je iemand bent die gepassioneerd is door bepaalde onderwerpen en graag verhalen vertelt, dan is dit platform iets voor jou.
Hou gewoon je publiek in het hart van alles wat je doet, doe je huiswerk en hou het gesprek gaande!
Podcasting is op dit moment een geweldige manier om je publiek te bereiken. Jij hebt de kennis en ervaring waar anderen naar op zoek zijn, dus het is tijd om voor een microfoon te gaan staan.
Ben je vastbesloten om je eigen podcasting avontuur te beginnen?
Als je ook van plan bent om een aantal geweldige podcasts te maken, kan het huren van een professionele podcast studio een geweldige optie zijn. En daarom heeft BluePoint Antwerpen zijn eigen professionele podcast studio geopend!
Veel mensen die podcasts willen opnemen, worden vaak afgeschrikt omdat ze de technische vaardigheden niet hebben. Of hebben een podcast gemaakt, ervaren slechte kwaliteit en andere problemen die het moraal naar beneden haalt. Het inhuren van de professionele BluePoint podcast opnamestudio kan dit probleem oplossen. Je kan een podcast van hoge kwaliteit opnemen zonder dat je veel of geen technische vaardigheden nodig hebt. Een technicus zal je helpen bij het opstellen van de apparatuur en zal je ook begeleiden tijdens het opnameproces.
Als je een opname van hoge kwaliteit wil, moet je studio ruim zijn. Een professionele podcaststudio wordt gecreëerd met deze visie in het achterhoofd, en dit is waarom ze ruim zijn. De studio zorgt voor comfort, zodat de opname van de hoogste kwaliteit is.
Professionele apparatuur is van het grootste belang voor het opnemen van een podcast. Het kan duur zijn om state-of-the-art apparatuur aan te schaffen. Met onze professionele podcaststudio is dit geen probleem. Jouw sessie wordt opgenomen met premium microfoons, om een professionele geluidskwaliteit te garanderen.
Bovendien kan ruis soms een probleem zijn wanneer je thuis een podcast opneemt. Onze professionele podcast opnamestudio is akoestisch behandeld of geluidsdicht gemaakt. Hierdoor kunnen geluiden van buitenaf niet in jouw opnames binnendringen.